اثرات خواب راحت بر سلامت جسمی، روحی و ذهنی

کوالا22 1397/10/01

اثرات خواب راحت بر سلامت جسمی، روحی و ذهنی

اثرات خواب راحت بر سلامت بسیار زیاد است زیرا هر فرد یک شوم همر خود را در خواب بسر میبرد، اما چه خوابی باکیفیت است؟

همه ی مردم خواب را تجربه کردند ولی اکثر آنها یک خواب خوب و با کیفیت را نچشیده اند.

همه ی ما میخوابیم بدون اینکه توجه کنیم این خوابیدن ممکن است به سلامت ما کمک نکند حتی آسیب هایی را هم به بدن ما وارد کند.

اگر شما هم حس میکنید شب ها با آن کیفیتی که باید نمیخوابید بهتر است با این مطلب از سایت کالای خواب کوالا 22 همراه باشید.

همه ی ما به خوبی میدانیم که خواب کافی برای سلامت و کارکرد انسان ها یک امر ضروری است. ولی چگونه خوبیدن نیز بسیار تاثیر دارد.

اکثر مردم صبح که از خواب بر میخیزند، احساس خستگی دارند انگار تمام شب را اضافه کار ایستاده اند.

آنقدر خسته اند که این حتی حاضر نیستند از رختخوابشان بیرون بیایند و این در حالی است که تمام شب را خوابیده اند.

امروزه سبک زندی افراد و مشکلات زندگی شهری باعث شده تا انسان ها خواب کافی نداشته باشند. و همچنین انتخاب یک بالش نامناسب و یا استفاده از رختخواب های قدیمی و کهنه همین زمان کم خواب آنها را هم بی کیفیت میکند.

عادت های زیادی وجود دارد که در کیفیت خواب ما موثر است. مثلا نوع تغذیه و ساعات کاری شما از جمله مواردی است که در کیفیت و زمان خواب شما تاثیر دارد.

مدت زمان خوابیدن هر فرد در حفظ سلامت او بسیار تاثیر گذار است چه بسا که این خواب از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد.

بدن در هنگام خواب به تجزیه مواد مغذی و دفع مواد زائد میپردازد حال فکر کنید این روند با تحمل درد ناشی از استفاده از یک بالش نامناسب و یا تشک فرسوده نیز همراه شود

ما قصد داریم در این مطلب مواردی را که در یک خواب خوب تاثیر گذار است را برای شما مشخص کنیم

برای سالم زندگی کردن باید مواردی را که از اهمیت بالایی در خواب راحت و آرام تاثیر دارد را رعایت نمایید.

اما بدن ما به چه فرایند هایی برای سالم زیستن نیاز دارد و ما باید در هنگام این فرایند ها چه رفتار  هایی داشته باشیم.

فروشگاه کالای خواب کوالا 22

فرایند های خواب

  • ساعت 21 الی 23: در این ساعات بهتر است بدن در حالت آرامش قرار بگیرد زیرا در این ساعات بدن در حال از بین بردن مواد سمی غیر ضروری است. پس در  باید بدن در حال آرامش باشد زیرا در غیر این صورت اثر منفی بر روی سلامت افراد دارد.
  • ساعت 23 الی 1 بامداد: شما باید در این ساعات در خواب عمیق باشید زیرا بدن در حال از بین بردن مواد سمی در کبد است.
  • ساعت 1 الی 3: عملیات سم زدایی در کیسه صفرا انجام میشود و این فرایند بهتر است در خواب عمیق انجام شود.
  • ساعت 3 ای 5: صبح در این ساعات دیده میشود برخی از افراد بسیار سرفه و عطسه شدید میکنند و این به خاطر فرایند سم زدایی در ریه اتفاق می افتد.
  • ساعت 5 الی 7: در این ساعات وظیفه روده بزرگ شروع شده و فرایند دفع انجام میگیرد.
  • ساعات 7 الی 9: در این ساعات بهتر است صبحانه بخورید زیرا عملیات جذب مواد مغذی شروع میشود البته قابل ذکر است افرادی که با بیماری خاصی دست پنجه نرم میکنند صبحانه خود را در ساعت 6 الی 6:30 میل نمایند.

بهتر است بدانید این روند ها بسته به نوع تغذیه و فعالیت و برنامه کاری شما کمی تغییر میکند البته در اکثر افراد فرایند ها به همین شیوه صورت میگیرند.

اگر شما از افرادی هستید که علاقه ای به خوردن صبحانه ندارید بهتر است این عادت را کنار بگذارید و حداقل در ساعات 9 الی 10 صبحانه ای هر چند کم بخورید

باید بدانید اکثر افرادی که صبحانه نمیخورند و یا صبحانه خود را دیر میخورند دچار بیماری چاقی میشوند پس اگر علاقه دارید تناسب اندام داشته باشید بهتر است صبحانه خود را در ساعات 7:30 دقیقه میل کنید.

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند.

از نصفه های شب تا ساعت ۴ صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می دهد.

 همیشه سعی کنید زود بخوابید و خواب آرامی داشته باشید. تا بدن شما همیشه سالم بماند.

باید بدانید برخی از عوامل محیطی و انسانی نیز در خواب افراد تاثیر گذار است مانند:

کهنسالی- عوامل روانی- عادات وشیوه زندگی- تغییرات متوالی و نامنظم ساعات خواب- عوامل محیطی- عوامل جسمانی و داروها.

افرادی که در طولانی مدت دچار کمبود خواب هستند دچار بیماری های جسمی و روحی میشوند. پس اگر نتوانستید با روش هایی که در مطلب۱۶ روش برای خواب راحت شبانهبی خوابی خود را درمان کنید حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

زیرا خواب افراد با سلامت جسمی و روحی آنها رابطه مستقیم دارد.

اگر شما در طول شب خواب راحتی را تجربه نکنید در طول روز با مشکلاتی همچون به خواب رفتن در طول روز،  احساس خستگی، کاهش تمرکز، مشکلات حافظه، مشکل در تصمیم گیری، تحریک پذیری، کاهش تحمل ناکامی، افزایش خطر حوادث و تصادفات روبه رو خواهید شد.

برخی تأثیرات مهم خواب بر سلامت را می توان به شیوه ذیل خلاصه کرد:

۱ـ اثر بر یادگیری و حافظه؛ خواب به مغز کمک می کند اطلاعات جدید را از طریق فرآیندی به نام «تثبیت خاطره» ثبت کند.

عملکرد در برخی کارهای فکری با میزان خواب REM(دوره ای از خواب که با حرکت سریع چشم یا با رویا دیدن همراه است) در فرد مرتبط است و افراد پس از یک خواب خوب، شیوه های خلاقانه تر و خردمندانه تری را ارائه می دهند.

۲ـ اثر بر سوخت و ساز و وزن؛ اینکه ازدیاد وزن بر خواب تأثیر منفی دارد، نشان داده شده است ولی رابطه عکس آن نیز صادق است.

بطوری که محرومیت مزمن از خواب، ممکن است از طریق تغییر دادن سوخت و ساز بدن، باعث اضافه وزن شود. کمبود خواب همچنین سطح «لپتین» -هورمون مهار اشتها- را می کاهد و بر میزان «گرلین» – هورمون تحریک اشتها- می افزاید.

۳ـ ایمنی فرد؛ کمبود خواب بر میزان هوشیاری افراد در حین کار اثر گذاشته و می تواند باعث بروز خطا و اشتباه در کار و بروز حوادث مختلف گردد.

۴ـ خلق و خو و کیفیت زندگی؛ کمبود خواب می تواند به بروز علایمی چون تحریک پذیری، بی قراری، ناتوانی در تمرکز و کج خلقی منجر شود که بیانگر وجود مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی هستند.

۵ـ سلامت قلب و عروق؛ خواب بر مواردی چون ازدیاد فشار خون و افزایش سطح برخی هورمون ها، اختلالات ریتم قلب، افزایش التهاب و دیابت نوع دو همراه است.

۶ـ دفاع از بدن، پیشگیری از سرطان؛ محرومیت از خواب، کارکرد ایمنی را تغییر می دهد و از جمله فعالیت سلولهای ایمنی کشنده عوامل مهاجم را می کاهد.

اما چه چیزی باعث میشود تا ما از یک خواب خوب و آرام محروم بیمانیم

متخصصان تغذیه نامناسب، فعالیت های روزانه و سخت و همچنین رختخواب نامناسب را مواردی میدانند که باعث میشود هر فرد از یک خواب خوب محروم بماند.

پس هم اکنون تغییر را شروع کنید، از متخصص تغذیه کمک بگیرید، یک برنامه کاری با تقسیم بندی کار ها به صورت مناسب در یک هفته تنظیم کنید و یک رختخواب استاندارد تهیه کنید تا طعم یک خواب خوب را بچشید خرید یک بالش استاندارد و یک تشک طبی سلامت شما تضمین میکنند

برند های زیادی هستند که کالی خواب تولید و توضیع میکنند و ولی از برترین های آنها میتوان کالای خواب خوشخواب و کالای خواب رویال را نام برد